Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!
 

16 | 12 | 2025

Język polski- dodaj do ulubionych

 

            21 lutego  obchodzony jest Dzień Języka Ojczystego, ustanowiony przez UNESCO. Święto upamiętnia wydarzenia w mieście Dhace (obecnie stolica Bangladeszu), gdzie w 1952 roku pięciu studentów uniwersytetu zginęło podczas pokojowej demonstracji. Domagali się nadania językowi bengalskiemu statusu jednego z dwóch języków urzędowych w Bengalu Wschodnim, należącym wówczas do Pakistanu. Oficjalnie rząd Pakistanu ogłosił bengalski językiem urzędowym w 1956 roku, po wielu latach sporów. Obecnie 21 lutego to święto narodowe w Bangladeszu. Z najnowszych statystyk wynika, że co dwa tygodnie znika bezpowrotnie jeden język, a jednocześnie ogromna część związanego z nim bogactwa intelektualnego i kulturalnego. Organizując co roku obchody Dnia Języka Ojczystego, UNESCO podkreśla swoje zaangażowanie w ochronę i promocję różnorodności kulturowej, a także wielojęzyczności w edukacji, dostrzegając ich znaczenie dla zrównoważonego rozwoju. W naszej szkole 19 lutego rozpoczął się Tydzień Języka Polskiego.  Młodzież zmagała się z zawiłościami naszego pięknego, ale trudnego języka, biorąc udział w lekcjach tematycznych i przystępując do licznych konkursów. Każdy dzień był poświęcony innemu zagadnieniu. Pierwsze zadanie  polegało na stworzeniu z podanych liter jak największej liczby polskich wyrazów. Rekordzistki z III b PG ułożyły ich aż 362 , w zaskoczenie wprawił wszystkich także Maciek Rosiński z IV b ze swoim rekordem 142 słów. Drugi dzień zdominowali poeci, którzy mieli tchnąć nowe życie w stare teksty i tworzyli wiersze z odzysku. Trzeci dzień wzbudził najwięcej emocji i poświęcony był ortografii. Przed uczestnikami stało nie lada wyzwanie -  najeżone trudnościami dyktando trzeba było podyktować koledze, ale najpierw należało do niego  przybiec. Zadanie podzielone było na trzy etapy o zróżnicowanym stopniu trudności. Dzięki temu mogli wziąć w nim udział nawet najmłodsi. Na szczególne uznanie zasługują dzielni uczniowie klas II i III PSP.  Czwartego dnia uczniowie zmierzyli się z polonistycznym kahootem. Do tego zadania niezbędne było ich ulubione medium, wobec tego nikogo nie trzeba było specjalnie zachęcać. W piątek wszystkie klasy projektowały koszulki promujące język polski. Uroczyste podsumowanie i wręczenie nagród odbędzie się w marcu, bowiem do tego czasu uczniowie tropią błędy ortograficzne i językowe w okolicy. Przez ten tydzień dużo się działo w naszej szkole. W zabawę zaangażowali się nawet najmłodsi.  Uczniowie klas I-III  przez cały tydzień dodatkowo rozwiązywali rebusy, krzyżówki, wykreślanki, a nawet stworzyli własną grę edukacyjną. Udało się na chwilę zwrócić uwagę uczniów na ważne zagadnienie, jakim jest poprawność językowa i jaki potencjał posiada nasz język ojczysty. XD okazało się najpopularniejszym młodzieżowym słowem roku.  Jest rzeczownikiem, ale - jak czytamy na stronie internetowej PWN - może też funkcjonować jako wykrzyknik, partykuła, nieodmienny przymiotnik lub przysłówek, czyli posiada wiele zastosowań.  Zawrotna kariera medialna tego wyrazu świadczy dobitnie o pewnym niepokojącym zjawisku- zubożeniu języka. Aktywność uczniów podczas ostatniego tygodnia świadczy o tym, że ten problem nam tak szybko nie grozi. 

tekst Adriana Gall

foto Joanna Sowierszenko

 

Koncert akordeonowy

20 października mięliśmy przyjemność wysłuchać pięknego koncertu akordeonowego w wykonaniu dwóch muzyków: Zbigniewa Sobieraja i Kazimierza Barasińskiego. Panowie przybliżyli nam znane na całym świecie utwory G. Rossiniego, B. Volmera, A. Chataczuriana, M. Musorgskiego, które zalicza się do muzyki ilustracyjnej. Pojawiły się także przeboje muzyki klasycznej, takich kompozytorów jak: J.S. Bach, W.A. Mozart, N. Paganini oraz S. Moniuszko. Ponadto muzycy zaprezentowali utwory z zakresu polskich tańców narodowych. Panowie koncertują na terenie całej Polski i biorą udział w ogólnopolskich festiwalach muzyki kameralnej. Dla uczniów naszej szkoły była to bardzo ciekawa, pełna emocji lekcja muzyki. 

tekst i foto: Wioletta Perkowska

LEKCJA FIZYKI NA UNIWERSYTECIE OPOLSKIM

             Należy uczciwie przyznać, że fizyka to przedmiot niezbyt lubiany przez uczniów. Dziwne wzory do nauczenia, przeliczanie jednostek- nie każdy nastoletni umysł jest w stanie temu sprostać. Co więcej, podobno jako naród wykazujemy tendencje do uczenia się przedmiotów humanistycznych a nie ścisłych i daleko nam do faworytów w tej dziedzinie, Finów. Uroczy wiersz Juliana Tuwima weryfikuje wyobrażanie o prądzie:

„To nie ognik. To przewodnik.

Taki drut, a w drucie prąd”

W taki sposób właśnie przeciętny gimnazjalista kojarzy prąd. Ale to może się zmienić za sprawą oferty Uniwersytetu Opolskiego skierowanej do gimnazjów. Już po raz kolejny UO otworzył swoje podwoje przed uczniami gimnazjum w Olszance. W listopadzie klasy III pod opieką pani Beaty Lemiszki i Roberta Porady udały się z wizytą, by wziąć udział w zajęciach otwartych dotyczących prądu.

            O godz. 9 gimnazjaliści nieśmiało stanęli przed gmachem opolskiej Alma Mater i udali się do Katedry Fizyki. Tam pod swoje skrzydła wziął ich pracownik naukowy placówki. Odbyli półtoragodzinną podróż w świecie cząstek elektrycznych. Wykład rozpoczął się od historii prądu czyli prób ujarzmienia tego zjawiska przez naszych przodków. Prowadzący pokazał, jak na przestrzeni wieków radzono sobie z nim i starano się go wykorzystać. Ogromną zaletą tej lekcji były doświadczenia, każda teoria znalazła swoje odzwierciedlenie w praktycznym zastosowaniu. Przez cały ten czas prowadzący zaprezentował ponad 7 doświadczeń. Pokazał zależność wpływu temperatury na opór przewodnika, przypomniał zasady prawa Ohma i doświadczenia Oersteda. Uczniom w pamięci utkwiła także pasja, z jaką opowiadał. Gdyby nie ograniczenia czasowe, pan z pewnością mógłby mówić jeszcze więcej.

            Fizyka to dziedzina niezwykle ważna i potrzebna, ale niestety wśród uczniów niepopularna. Takie zajęcia mają na celu nieco ją odmitologizować i pokazać atrakcyjną stronę.

tekst: Adriana Gall

lodowisko

To już tradycja w naszej szkole - wycieczka na sztuczne lodowisko "Toropol" w Opolu. 


W miniony czwartek  czterdziestu pięciu uczniów naszej szkoły miało możliwość aktywnego wypoczynku na lodzie.  Co niektórzy, marzyli o wyjeździe już od ponad roku, czyli od ubiegłorocznych ferii zimowych. Na lodowisku uczniowie i opiekunowie mieli przez 2 godziny okazję nabywać bądź doskonalić umiejętność jazdy na łyżwach. Nie obyło się bez upadków. Na szczęście nikomu nic się nie stało, za to śmiechu i radości było co niemiara. Czas szybko minął, a gdy autobus ruszył w drogę powrotną, niektórzy już pytali się, kiedy znów będzie wyjazd na lodowisko.

W tym miejscu pragniemy podziękować Gminnej Komisji do spraw Alkoholowych, która sfinansowała nasz przejazd na lodowisko. Dzięki temu wsparciu wielu uczniów skorzystało z aktywnego wypoczynku i dla wielu była to jedyna taka możliwość.

tekst i foto: Wioletta Perkowska

 

obejrzyj więcej fotografii

Matematyczno - Przyrodniczy Czar Par

 

"Temu, kto nie zna matematyki, trudno jest spostrzec głębokie piękno przyrody." R. Feynman

Matematyka to rodzaj narzędzia, które pomaga zrozumieć nam świat wokół nas oraz tłumaczy prawa natury. Matematyka jest obecna w naturze, jak i w środowisku stworzonym przez człowieka. Człowiek użył praw natury do tworzenia swojego otoczenia. Dlatego też matematyka jest obecna w sztuce, nauce, technice. Ludzki umysł jest z natury matematyczny i każde dziecko ma potencjał, żeby go rozwinąć. Przez umysł matematyczny rozumiemy zdolność do logicznego i dokładnego myślenia, jak i zdolność do spostrzegania zależności między różnymi rzeczami, klasyfikowania oraz szacowania.

Aby rozwijac umysł matematyczny w naszej szkole nauczyciele zespołu matematyczno – przyrodniczego postanowili zorganizować turniej wiedzy i umiejętności dotyczący nauk ścisłych pn. „Matematyczno – Przyrodniczy Czar par”, który miał miejsce 2 czerwca 2014 r. Konkurs adresowany był do gimnazjalistów na wszystkich poziomach. Zadania skonstruowano tak, aby odpowiadały wiedzy i umiejętności reprezentantom poszczególnych oddziałów. Każdą  klasę reprezentowała para uczniów.

·         Klasa 1a: Magdalena Zalewska i Kamila Kadłubowska

·         Klasa 1b: Kinga Jastrzębska i paulina Chmal

·         Klasa 2a: Gabriela Początek i Dominik Zawiła

·         Klasa 2b: Michał Bider i Maciej Kuliński

·         Klasa 3a: Adam Janklowski i Katarzyna Lum

·         Klasa 3b: Aneta Markowska i Patrycja Zalewska

Na początku pani Dyrektor Bożena Lorent uroczyście rozpoczęła konkurs. Jednocześnie przypomniała, że pierwszy tego typu turniej międzyklasowy w naszej szkole miał miejsce w 2002 roku. Następnie uczniowie losowali numery poszczególnych stanowisk. Każde stanowisko opisane byłem przedmiotem, którego dotyczyło zadanie, na przykład: biologia (do rozwiązania krzyżówka biologiczna ,geografia, chemia (krzyżówka chemiczna, fizyka (eksperymentalne wyznaczenie gęstości ciała i wyszukanie jego nazwy w tablicach fizycznych), informatyka (gra logiczna), logika (gra z serii Smarta games IQ TWIST). Każde z zadań miało ograniczenie czasowe i uczniowie rozwiązywali je co najwyżej 10 minut. Jeżeli udało im się wykonać zadanie przed czasem mogli skorzystać e słodkiego poczęstunku i napojów chłodzących. Po  wykonaniu tych sześciu zadań reprezentanci klas przystąpili do gier miedzyklasowych z dziedziny matematyki. Uczniowie klas pierwszych grali w „wojnę ułamków”, uczniowie klas drugich wcielili się w „uczniów Pitagorasa” i obliczali nieznane długości boków trójkąta prostokątnego, a uczniowie klas trzecich musieli wykazać się wiedzą na temat własności graniastosłupów w grze „PRAWDA – NIEPRAWDA”.

Po zaciętej dwugodzinnej rywalizacji udało się wyłonić zwycięzców, czyli parę uczniów, a ściślej mówiąc uczennic, które zdobyły największą ilość punktów. Były to przedstawicielki klasy 1a: Kamila Kadłubowska i Magdalena Zalewska. Drugie miejsce zajęli uczniowie klasy 2a: Gabrysia Początek i Dominik Zawiła, a trzecie miejsce uczennice klasy 1b: Kinga Jastrzębska i Paulina Chmal. Wszyscy uczniowie biorący udział w turnieju:  „Matematyczno – Przyrodniczym Czarze Par”, otrzymali dyplomy oraz nagrody ufundowane przez Wydawnictwo GWO (ołówki, linijki, ekierki i kątomierze z logo wydawnictwa), a także łamigłówkę „Mosty”. Ponadto zwyciężczynie otrzymały breloczki do kluczy ufundowane przez panią Ilów.

Wszystkim uczestnikom gratulujemy!

tekst i foto: Wioletta Perkowska

 

 

obejrzyj więcej fotografii

E-szkoła
Projekty
ABSOLWENCI
BIP PZSP W OLSZANCE
Nasze sukcesy
Odwiedziny

Odwiedza nas 6 gości oraz 0 użytkowników.

Ostatnio dodane
Statystyka odwiedzin
4950312
dziś
wczoraj
w tym tyg.
w zesz. tyg.
do tej pory
338
290
713
4947808
4950312